Wandelingen in Coronatijd : de Wandelend Paal "CoronaRingen" !!

Vanaf zaterdag 19 september tot en met vrijdag 9 oktober  :
3 wandelingen met start in Zelem, kerkplein Dorpsstraat

Vanaf zaterdag 19 september 2020 tot en met vrijdag 9 oktober 2020 wacht onze zesde serie CoronaRingen om ontdekt te worden.  Plaats van afspraak is het dorpsplein aan de Dorpsstraat, aan de Sint Lambertuskerk te Zelem.  Hier vind je voldoende parkeergelegenheid én ook een prima gelegenheid om na je CoronaRing je dorst te lessen of iets te eten : Huize Nassau.  De vroegere pastoorswoning werd omgebouwd tot een brasserie.  Het grote terras nodigt uit om even op uit te blazen en mocht het weer het niet meer toelaten, dan kan je binnen genieten van de gastvrijheid.  Openingsuren : maandag, donderdag en zondag van 11.00 uur t.e.m. 22.00 uur.  Vrijdag en zaterdag van 11 tot 24.00 uur.  Dinsdag en woensdag gesloten.

Opmerking parking  : op het kerkpleintje zou het parkeren wel eens moeilijk kunnen worden tijdens het weekend van 19, 20, 21 sept, wegens Zelem-Kermis.  In de Dorpstraat, aan het Oud Gemeentehuis, op zowat 150 m van de kerk, ligt nog een parkeerterrein.  Verder kan je parkeren langs de Thibautstraat (straat aan Sint Vincentius).  Wel zorgen dat je reglementair parkeert en geen privé-inritten gebruikt.

Na de wandellussen van Paal, Eversel, Zolder, Diest en Tervant horen deze Zelemse lussen zonder enige twijfel bij de mooiste van de serie.  Alle drie de lussen tonen ons een ander accent van de natuur-rijke omgeving van deze Halense deelgemeente.  Aan jullie om ze te komen ontdekken ! De eerste omloop is 8 km lang, de overige twee zijn 9 km.  We nemen je graag even mee langs het parcours.

Lus 1 : Hees - 8 km

Wie Zelem zegt, denkt natuurlijk aan Hees, het bosgroene wandelgebied op de flanken van de Heesheuvel.  Je wandelt even door de Zelemse dorpskern, met links het oude gemeentehuis, om dan aan Dancing Astrid rechtsaf te buigen.  Net over de spoorweg lonken de dennenbossen, maar voor je er echt doorheen mag, maak je nog een ommetje waarbij je een smal pad volgt dat parallel loopt met de drukke spoorlijn Leuven-Hasselt.  In een grote “U” keer je weer  naar de Oude Schansstraat en dan mag je het bos in.  De bossen van Hees werden, net als zovele andere dennenbossen in de omgeving, halverwege de vorige eeuw aangeplant als productiebos voor stuthout dat werd gebruikt in de Limburgse mijnen.  Vandaag is het heerlijk wandelen over een wirwar van paden doorheen dit bosgebied.  De Heesheuvel is een uitloper van de Hagelandse Diestiaanheuvels (overgebleven zandbanken van de Diestiaanzee, die 7 miljoen jaar geleden tot hier reikte) en heeft een hoogte van zo’n 30 m.  Af en toe mag je dus even wat klimmen.  We verlaten Hees met zicht op de vallei van de Zwarte Beek, die we wat verderop over steken.  Langs het Kasteel Lobos, met zijn gekasseide oprijlaan, geflankeerd door een dubbele rij Amerikaanse eiken kom je weer aan de spoorweg.  Een onooglijk paadje neemt je nog even mee door een flinke streep groen om je af te zetten op het terras van Huize Nassau.

Lus 2 : Klooster Sint Jansberg - 9 km

Tot aan Dancing Astrid (genoemd naar de echtgenote van de Testeltse makelaar die de omliggende gronden aankocht in de jaren ’60 van vorige eeuw) loop je samen met de wandelaars van Lus 1.  Dan volgt een ongemeen mooie doorsteek van het Rotbroek.  Een karrenspoor trekt je hier mee door de ruige natuur.  Zowel Zwarte Beek, Zwart Water als de Demer zijn hier niet ver af.  Je wint wat hoogte en komt langs de Hoeve Eksterhoek, waarvan de oorsprong teruggaat tot de 18de eeuw.  Aan de oversteek van de Kolenbergstraat kom je aan de Kapel van de Weerstand.  Een infopaneel leert je over de gruweldaden die hier plaatsvonden  in de nadagen van WO II.  Even mag je over het brede fietspad wandelen langs de hoogstamboomgaard van het Sint Jansklooster.  Wat later wandel je tussen de fruitbomen in de richting van de Tutterskapel.  Bij het hek, aan het eind van dit paadje, kan je links naar het Sint Jansklooster.  Is de poort open, ga dan zeker eens een kijkje nemen ! Recht voor je staat de kapel  ter ere van Onze-Lieve-Vrouw-Ten-Onrust.  Hier offeren bezorgde ouders de tutter of een speelgoedje van hun onrustige kinderen in de hoop dat ze daardoor tot rust komen.  We laten de poort die toegang geeft tot de Sint Jansberg nog even links liggen en wandelen over het fietspad onder de brug van de E314 door.  Daar wacht ons linksaf nog een authentiek stukje blauwe kassei om uit te komen in een stukje natuur dat nog maar zeer zelden is bewandeld.  Achtereenvolgens neem je de brug over de Velpe.  Bij het oversteken van dit riviertje, dat even verderop uitmondt in de Demer, zie je rechts het pittoreske dorpje Zelk, met ook de oude watermolen op de Velpe.  Dan mag je de Demer oversteken.  Door het groen kom je nu aan de oever van het Zwart Water.  Deze eertijds gekanaliseerde beek (afvoer van overtollig overstromingswater uit Schulens Broek) volg je onder de E314 door om zo weer uit te komen aan de poort naar de Sint Jansberg.  Je wandelt nu een oase van rust binnen, met een weelde aan grootse beuken en eiken.  Rechts vind je nog een artesische waterput (waaruit het water spontaan naar boven komt door de hydrostatische druk op het water dat zich in een ondergronds bekken bevindt) die vroeger werd gebruikt om het klooster van drinkwater te voorzien.  Eens je boven op de heuvel bent, met links een zicht op de kloostergebouwen, wandel je tussen een dubbele rij paardenkastanjes.  Deze werden tijdens de afgelopen maanden geteisterd door de kastanjemineermot.  De larven van de kastanjemineermot graaft mijngangen in de bladeren van de paardenkastanje, die hierdoor bruin worden en vroegtijdig afvallen, wat uiteindelijk kan lijden tot het verzwakken en zelfs het afsterven van de bomen.  Afdalen nu tot aan de Schanskapel.  In deze kapel wordt Onze Lieve Vrouw van Smarten of Zeven Weeën vereerd. De Zeven Smarten of Weeën van Maria zijn aangebracht in zeven nissen langs de gaanderij.  Nog even de heuvel over, waar je rechts het complex van VZW Huize Sint Vincentius ziet en je staat weer aan de kiosk, voor de kerk.

Lus 3 : Ongekend (mooi) Zelem - 9 km

De aanloop van deze lus gaat langs Huize Sint Vincentius, tot bij de Schanskapel.  Door enkele rustige woonstraten kom je bij de Zelemse sporthal, waar je even verderop onverhard linksaf mag.  Net voor de brug onder de E314 ga je linksaf de Gorenbroekstraat in.  Een aaneenschakeling van onverharde paadjes en wegjes leidt je nu achter het tenniscomplex van de Zelemse Tennisclub door.  En nog mag je onverhard verder om uit te komen in de Bredevenstraat, een karrenspoor dat je linea recta door de natuur meeneemt, met rechts van je de bedding van de 314.  Die steken we onderdoor om dadelijk links het fietspad te nemen dat ons meeneemt naar de spoorwegtunnel.  Aan de overzijde mag je een smal bospad nemen dat je tot vast langs de spoorweg weer onder de E314 brengt.  Even maar mag je (verhard) bekomen van de groene emoties, om dan weer onbekend onverhard te vinden dat je volgt tot de spooroverweg op de weg Zelem-Meldert.  Aan de overkant mag je op zoek naar de terreinen van KFC Eendracht Zelem, om daar een prachtig slot te breien aan deze lus door een ongekend mooi stukje Zelem.  Een verhoogd pad laat je ver turen over het groen van de vallei van de Zwarte Beek, om uit te komen bij het Kasteel Lobos.  Samen met Lus 1 bereik je de finish.

De pijlen van deze drie CoronaRingen blijven tot 9 oktober hangen.  De deelname aan deze CoronaRingen blijft gratis.  Problemen met de afpijling van de lussen kunnen gemeld worden aan Eddy Broos (gsm 0472/42 90 69).

Geniet van onze Wandelend Paal CoronaRingen en vooral : blijf gezond !